وبلاگ

گاه نوشته های امین رشیدی

سلام :) در این وبلاگ تجربیات و نکات کاربردی مختلفی رو نوشتم و امید به خدا خواهم نوشت که امیدوارم مفید باشه. این مطالب بیشتر در حوزه تولید نرم افزار و از تجربیاتی هستن که در مدت 13 سال تجربه کاری بدست اوردم.
اگر نظری یا انتقادی دارین حتماً از طریق کامنت در انتهای مطالب یا ایمیل به من اطلاع بدین.

کارگاه عملی استخراج نیازمندیها (یوزکیس) – قسمت اول

۲۵ام آبان ، ۱۳۹۳
در سری آشنایی با یوزکیس، قسمت اول یوزکیس متنی رو معرفی کردم و در قسمت دوم اجزای یک یوزکس رو شرح دادم. حالا میخوایم یک پروژه فرضی رو با این روش به انجام برسونیم. عنوان پروژه اینه: “سیستم ثبت سفارش آنلاین برای یک شرکت چاپی” برای اینکه توضیحاتم طولانی نشه تمرکز رو روی شناسایی و تکمیل ...

نگاهی متفاوت به یوزکیس (قسمت دوم)

۶ام آبان ، ۱۳۹۳
در قسمت قبل در مورد تعریف یوزکیس و کلیات کاربردش در پروژه صحبت کردیم، در این قسمت در مورد اجزا و انواع یوزکیس بحث می کنیم.   بخش‌های مختلف یوزکیس قبل از اینکه اجزای یوزکیس رو بگم باید اشاره بکنم که یوزکیس استاندارد خاصی نداره، همونطور که استفاده شما از UML یا بقیه ابزارها با افراد ...
من یوزکیس نیستم

نگاهی متفاوت به یوزکیس (قسمت اول)

۲۶ام مهر ، ۱۳۹۳
مقدمه بعید می دونم که تا به حال اسم Use Case رو نشنیده باشین. همه این واژه رو با علامت آدمک و بیضی در UML می شناسن ولی شاید کمتر با Use Case متنی آشنا باشن. در حالی که حالت متنی Use Case از دیاگرام معادلش مهمتر هست و  تأثیر بیشتری در به انجام رسوندن ...
نیازمندیهای نرم افزار

نيازمنديهای نرم افزار (Software Requirements)

۳۰ام مهر ، ۱۳۸۸
مقدمه به نظر من يكي از مشكلات دانشجويان و تازه واردهاي توليد نرم افزار، نبود ديد كلي نسبت به بخشهاي مختلف مهندسي نرم افزار است. قبلاً اشاره‌اي به SWEBOK كردم، حال برپاية آن به معرفي حوزه‌هاي دانش مهندسي نرم افزار مي‌پردازم. بي شك خوانندگان مي‌توانند با رجوع به سند SWEBOK با منابع تشريح كننده هر ...
طراحی نرم افزار

طراحی نرم افزار (Software Design)

۳ام تیر ، ۱۳۸۸
در ادامه آشنايي با حوزه‌ها و فعاليتهاي مختلف در فرآيند توليد نرم افزار كه اميدوارم با توجه به اصول مهندسي نرم افزار باشد، به “طراحي نرم افزار” مي‌رسيم.   مقدمه بعد از فعاليتهاي مربوط به حوزهً نيازمنديها نوبت به طراحي يا Design مي‌رسد. در واقع طراحي مانند پلي است كه نيازمنديهاي تهيه شده را به ...
بنده دانش مهندسی نرم افزار

بدنه دانش مهندسی نرم افزار (SWEBOK)

۱۱ام خرداد ، ۱۳۸۸
مقدمه هر رشته‌اي براي خود مفاهيمي دارد كه بايد توسط افرادي كه قصد فعاليت در آن حوزه را دارند فرا گرفته شود. براي مثال مهندسين عمران بايد در زمينه نقشه كشي، تأسيسات و شناخت مواد مطالبي مختلفي را مطالعه كرده و به خاطر بسپارد. شكي نيست كه در مورد رشته مهندسي نرم افزار هم اين ...
راه ها در مهندسی نرم افزار

مهندسي نرم افزار، هزار راه نرفته

۶ام خرداد ، ۱۳۸۸
به عقيده من مشكلات مهندسي شدن نرم افزار را در دو حوزه مي‌توان دسته بندي نمود: درك مفهوم و لزوم “مهندسي نرم افزار” ضعف آموزش در مراكز دانشگاهي و علمي باز هم يادآور مي‌شوم اين موضوع با مشكلات پروژه‌هاي نرم افزاري متفاوت است، كه آن هم در جاي خود بررسي خواهد شد. درك مفهوم و ...
مهندسی نرم افزار در دانشگاه

مهندسی نرم افزار در دانشگاه

۳ام خرداد ، ۱۳۸۸
همانگونه كه قرار بود، قصد بررسي دروس ارائه شده در مقطع كارشناسي مهندسي نرم افزار در ايران را داريم. بي شك مرتبط بودن و كيفيت ارائه، عامل مهمي در تربيت مناسب نيروهاي فعال در حوزة مهندسي نرم افزار مي‌باشد. كارشناسي مهندسي نرم افزار- آنچه هست طبق مصوبة شوراي عالي برنامه ريزي وزارت فرهنگ و آموزش ...

مهندس نرم افزار یا برنامه نویس؟

۳ام خرداد ، ۱۳۸۸
يك مكالمه فرضي: – شغل شما چيست؟ – جواب: من در زمينه توليد نرم افزار فعاليت ميكنم. – چه خوب، پس برنامه نويسي مي‌كنيد! احتمالاً اين مكالمه براي شما نيز آشناست. عوام و بعضاً توسعه دهندگان نرم افزار نيز از توليد نرم افزار فقط برنامه نويسي آن را ميشناسند. هدف از اين مقدمه معرفي توليد ...